Op woensdag 17 juni vond er een Pollution Exercise (POLEX) plaats. De gouverneur was hierop aanwezig. Hij werd ontvangen aan boord van de Belgica. Ook minister Verlinden was hierop aanwezig. Aan boord kreeg de gouverneur zicht op een operatie waarbij een grote olievlek moest verwijderd worden uit zee. Er was ook nog een rondleiding en een ontmoeting met wetenschappers voorzien op de Belgica. (17/06/2026)
Het officiƫle persbericht over de POLEX kan u hier vinden:
https://news.belgium.be/nl/grote-oefening-oliebestrijding-voor-de-kust-van-zeebrugge
