De herinnering en de herhaling

Gepubliceerd op  maandag 18 dec 2017 om 14:21 uur
Beste lezer SØren Kierkegaard (1813-1855), Deens filosoof, beschrijft het subtiele verschil tussen de herinnering en de herhaling. “De herinnering stemt de mens treurig, omdat ze verwijst naar wat was en niet langer is. De herhaling gaat de andere richting uit. Ze brengt de werkelijkheid van vroeger terug naar vandaag, doet haar herleven. In de herhaling schuilen belofte en toekomst.” (Rik Torfs, “Yolo? Dat is het probleem.” in Knack nr. 42 van 18 oktober 2017)